به گزارش مشرق، EDGE (محيط پوياي جغرافيايي اجتماعي پيشرفته) نمونه اوليه يک پروژه تحقيقاتي است که بودجه آن را سازمان مبارزه با مواد منفجره پيشرفته آمريکا، تأمين ميکند. در اين پروژه فناوري جهان مجازي، شبيهسازي ارتش، و بازيهاي رايانهاي با هم ادغام شدهاند.
مت کافمن، رييس فناوري و يکپارچهسازي ستاد آموزشي و دکترين ارتش آمريکا، در اين خصوص گفته است: «ما در حال حاضر بر روي محصولي به نام EDGE کار ميکنيم». اين ستاد شش ماه است که روي اين پروژه مشغول به کار است.
کافمن و ديگر متخصصان مرکز فناوري شبيهسازي و آموزشي ارتش آمريکا گفتهاند که اين ستاد در تلاش است تا فناوري بازيهاي آنلاين چندنفره انبوه را با محيط جهان مجازي و شبيهسازي دقيق ارتش ادغام کند. به گفته کافمن «هدف ما به وجود آوردن امکان بازسازي هر چه دقيقتر ابزار، مردم، و فعاليتهاي موجود در محيط عملياتي براي نيروهاي آموزشي ميباشد».
پس از تکميل نمونه اوليه EDGE، تفنگداران آمريکاييِ عازم منطقه جنگي قادر خواهند بود تا با ايجاد نمونههاي مجازي خودشان با نام آواتار، وارد يک روستاي مجازي افغان شوند که به دقت شبيهسازي شده است. آنها در آنجا ميتوانند به تمرين وظايف خود از جمله جستجو در مناطق مورد نظر و از بين بردن بمبهاي کنار جاده و نيز رديابي و مختل کردن شبکههاي بمبسازي بپردازند.
به گفته بن جوردن، مدير بخش مدلهاي آزمايشگاهي محيطهاي عملياتي، در يک محيط مبارزه با شورشيان يا در جنگ نامتقارن، پيچيدگي محيط عملياتي تنها بخش پوياي آن نيست: «فضاي مبارزاتي افراد غيرنظامي نيز مطرح ميباشد؛ مسائلي چون چگونگي ايجاد ارتباط و تفاهم با رهبران مذهبي و اجتماعي، شناسايي اشخاص بد در ميان جمعيت، و شناسايي نگرشها و چگونگي تغيير آنها. اينها مسائلي هستند که ميتوان به آنها پرداخت».
تلفيق فناوري حاصل از EDGE، سامانهاي را به وجود ميآورد که بسيار پيچيدهتر از تک تک فناوريهاي تشکيلدهنده آن است.
کافمن در خصوص ويژگي متمايز اين پروژه اظهار ميدارد: «نقطه تمايز کار ما با ديگر کارها اين است که ما در اين پروژه امکانات فناوريهاي مدرن بازيسازي را با مدلهاي دقيق و مورد تاييد ارتش در هم ميآميزيم. اگر شما به بازيهاي موجود در اين زمينه نگاه کنيد، متوجه خواهيد شد که آنها عوامل فيزيکي و محيطي را لحاظ نميکنند. مثلاً، هنگامي که با تفنگ شليک ميکنيد، به دليل تأثير عوامل طبيعي، گلوله کاملاً به طور مستقيم حرکت نميکند. اين چيزي است که اکثر بازيها به دليل نياز به محاسبه دقيق، و نيز جنبه سرگرمي بازيها، از آن خودداري ميکنند».
وي در ادامه ميافزايد: «لحاظ نکردن چنين عواملي سبب به اشتباه انداختن شما ميشود، چرا که شما نميتوانيد آنچه را که واقعاً در دنياي واقعي روي ميدهد ببينيد. ما در نظر داريم تا امکانات و ميزان شبيهسازي پروژه EDGE را تا حد فناوريهاي بازيسازي کنوني بالا ببريم و در عين حال نيز به منظور انجام آموزشهاي نظامي، عوامل طبيعي و واقعي مورد نياز را بدان بيفزاييم. اين کاري است که تاکنون انجام نشده است».